Premium Sailing Team

Volvo Suursaari Race 2010

Premium lahkust Piritalt neljapäeval 10 juuni õhtul poole meeskonnaga ja teine pool koos kapteniga järgnes neile reedel Tallinki nimelise veesõidukiga.

Kapten oli reedeks nii hullu nohu saanud, et mitu korda käis peast läbi mõte, et sellise tervisega merele minna küll ei tohiks. Teoreetiliselt oleks loobumine võinud isegi kõne alla tulla kuna meiega sõitsis eesti avamerepurjetamise intelligents Andres Laulu ja Eero Panga näol. Praktikas oleks loobumise põhjus pidanud kordades kõvem kui haigus olema.

Enivei, Helsingis ootas reedel ees koerailm – vihma sadas ja puhus idakaare tuul kuskil paarikümne sõlme ümber.

Häälestatus oli meile võistluseks hea, jaht oli kevade jooksul korduvalt konkurentidega võrreldes head kiirust näidanud ja samas selle aasta ORC valem kindlasti X-41 varasemast rohkem soosiv.

Meeskonna võistlustahe kõrge rääkimata täiendusest suurepärastest “võõrleegionäride” näol. Andres ja Eero oma pidevalt naerul nägude ent samas jäägitu pühendumisega on fantastilised kaaslased.

Sõnaga eelmise aasta kolmanda koha kordamineolesk suur pettumus olnud.

Stardist sujus kõik plaanipäraselt. Liini oli nii viltu, et paremaga oli rasek üle saada. Korraks kaalusime ka vasakuga märgi juurest startimist aga taktik laitis selle mõtte nii suure fliidi – koos startisid IRC ja ORC stardiprotokolli alusel pea 30 laeva – maha. Sõitsime paremaga liinilähedalt ja lükkasime kaks naglalt peale tulnud laeva valestarti.

Juba startides nägime, et kõige kõvem konkurent soome Lexuse näol oli küll stardist aga mitte startimas vaid mootoriga vaatamas. See situatsioon muutis meie ülesande juba algusest oliliselt kergemask kuid samas valmistas ka tõisese pettumuse kuna põhilist pealahingut plaanisime nende vastu – jäi ju meil eelmise aasta BOW-st kana kitkuda.

Nagu hiljem selgus lõi ilmateade põnnama 139 registreerunud laevast 20. Meie käsutuses olnud ilmateade puhanguid üle 15-16m/s ei näidanud ja sellised tingimuse Premiumit ja tema meeskonda ei kohuta hoolimata tõsiasjast, et tuul pidi tagasiteel otse näkku andma. Nagu hiljem selgus maksis alalhoidlike kaptenite otsus dividendi samal ajal kui julge hundi rind oli nagu enamikel kordadel ikka haavleid täis.

Kindlasti tundisd loobujad oma jahti ja meeskond kõige paremini ja mingil juhul ei saa alalhoidlikust sellistes olukordades etteheita.

Igatahes tuli ka kaptenil startides elu sisse tagasi ja asi edenes taktiku ja navigaatori profesionaalsete soovituste järgi suurepäraselt. Võistlus käis startinute vahel ja olime ilusti kohgu pundi eesotsas. Peale mõne miilist grüssu keeras rada Helsingi madalale ja see oli lee ots. Kiires grupis oli meist eest paar suurt laeva Luna ja Swan 45 Two Fast.

Head sõitu tegi ka Charisma kes lee otsal meiega vahet vahest pisut isegi vähendas.Peale Helsingi madalat hakkas tuul vaikima. Mainitagu siinkohal veelkord hea sõnaga navigaator Eero Panga perfektset tööd – tema ilmateada pidas paika prektiliselt minuti täpusega ja ainus milles see nagu hiljme selgus oli eksis oli tegelikult meid tabanud tuule kiirus. Samal ajal tuule tugevuse tip oli samuti tunni täpsusega paigas.

Peale Helsinki madalat pautis enamik fliidist vasakule ehk põhja suunas ja peatselt järgnes oodatud tuule pööre mis lubas tihedal kursil spinni kasutama hakata. Tingimused olid aga endiselt tüütud – ennem idast puhunud tuule laine oli vastu ja nüüdseks lõunakaarde keeranud tuul oli liiga nõrk, et sellest loksust jahti jõuga läbi vedada.

Kella 1 ja 3 vahel laupäeva hommikul hakkas tuul väga ära soikuma ning käik langes kohati juba alla 2 sõlme. Tihedast udust kostsid vaid suurte laevade udupasunad  ja nähtavus vahest sadakond meetrit. Sõitsime mõnedest laevadest mööda aga kedagi ära ei tundnud. Suur oli üllatus kui kuulsime, et Kotkan porttis raporteeris Charisma pool tundi ennem meid. Nad olid öösel teinud geniaalse sõidu ja plekist kenasti läbi või mööda pääsenud.

Two Fast oli öösel meist taha jäänud kui sai kella pool seitsme paiku spinniga mööda. Pease seda jälitasime teda paar tundi ilma, et vahe oleks oluliselt suurenenud kuni kurss peale Kotkan portti tihedaks läks ja ja genuga pool tuules vahet suurendama hakkas.

Suursaare ringi tegime uhkes üksinuses kuskil eespool vaid Charisma siis Two Fast ning meie taga juba pikk tühja maad.

Varsti peale Suursaare lõunatippu saime spinni tihedal kursil jälle üles. Tuult oli juba kuskil 17-18 sõlme. Sõitsime 115 kraadise nurgaga ksukil tunnikese kuni meid tabas täiesti ootamatul 35 sõlmene pagi. Korralikult kõlili kuid saime siiski spinni tervena alla ja edasi juba heavy fokaga. Tuule kiirus jäi 35 sõlmele püsima.

Kotkan porttis olime tagasi kell 13.16 nii, et Suursaari ring võttis meilt üle nelja tunni. Grõssu kiirus oli hea kuid pagid hakkasid juba 40 sõlme juurde jõudma ja olime sunnitud rehvima. Laine tõusis peatselt 4-5 meetrisega ja tuule suund oli otse näkku.

Jätkasime grüssu 3 tundi ja kiirus oli igati hea ulatudes kuskil 7,6 sõlmeni. Mõne aja pärast ristusid kursid Two Fastiga, kes oli groodi alla võttnud ja tundus fokaga Kotkasse suunduvat. Meil läks endiselt kenasti kuigi vesi käis tihti üle ja kehvemates riietes meeskonda tabasid vappekülm ning roolimees sai lainete vahel ka pahvaka maohapet näkku.

Ennem kella nelja tugevnes tuul puhudes pidevalt üle 40 sõlme ja pagidega üle 45 sõlme. Seda oli Premiumi grootpurjele liiga ja kuigi olime purje pinda aegsasti rehviga vähendunud rebenes puri kotitäieks ribadeks. Jaht muutus ka nendega pagidega üliraskseti juhitavaks triivides peal pauti tükk aega külg ees. Korjasime groodi ribad tekile ja üritasime jätkata palja fokaga kui kaotasime oluliselt kõrgust. Helsinki madalasse jäi seal 44 nM ja tuul nagu juba korduvalt öeldud otse näkku. Navigaator arvutas, et palja fokaga kuluks selle vahemaa läbimiseks 12 tundi. See väljavaade oli närune ja kuna Verki oli otsekursil 32 miili pidasime mõistlikuks piinad selleks korraks lõpetada ja võistlus katkestada.

Verki jõudsime laupäeva 12 juuni õhtul kl 21.10 ja seal ootas meid soe saun ning lahke pererahvas.

Pärast selgus, et 119 startinust lõpetas 18 laeva. Au ja kiitus lõpetanutele. Nende jahtide ja meeste vastupidavus on kangelaslik!